TEACHING EFL USING VISUAL LITERACY AND ART

Στο 2ο ΓΕΛ Ευόσμου η διδασκαλία των Αγγλικών (από την εκπαιδευτικό ΠΕ06 Σκούπρα Αικατερίνη[1]) υποβοηθήθηκε από τη χρήση οπτικού εγγραμματισμού (teaching EFL using visual literacy and art), σε συγκεκριμένα κεφάλαια, κατά το πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους 2021-2022. «Οι εικαστικές τέχνες αξιοποιούν και διευρύνουν τη φαντασία, την εφευρετικότητα και τη δημιουργικότητα των μαθητών, σε αντίθεση με τις συμβατικές σχολικές διαδικασίες. Κάθε εικαστική εργασία συνεπάγεται γλωσσική επικοινωνία και ανάπτυξη. Τα παιδιά απολαμβάνουν να μιλούν για τα έργα τους ή να περιγράφουν εικαστικά έργα άλλων, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ένα εξειδικευμένο εικαστικό λεξιλόγιο. Αυτή η σύνθετη ικανότητα, που ορίζεται ως οπτικός εγγραμματισμός (visual literacy), έχει δύο εκφράσεις. Τα παιδιά (α) επικοινωνούν με άνεση μέσα από τη δημιουργία εικαστικών και οπτικών μορφών και (β) γίνονται ενεργοί και κριτικοί αναγνώστες εικόνων. Ο οπτικός εγγραμματισμός αποκτά ιδιαίτερη σημασία στα πλαίσια του σύγχρονου πολιτισμού που η επικοινωνία έχει αυξανόμενα οπτικό χαρακτήρα. Επιτρέπει στους μαθητές να αξιολογούν και να χρησιμοποιούν επιλεκτικά τον τεράστιο όγκο των οπτικών πληροφοριών που δέχονται καθημερινά. Μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται και να ερμηνεύουν έννοιες και νοήματα πέρα από το προφανές και να προσεγγίζουν τις προκλήσεις και τις σκοπιμότητες των παραγωγών των εικόνων που μελετούν»[2]. Πέραν των εκπαιδευτικών αναγκών που καλύπτονται με τη νέα αυτή προσέγγιση, ανακαλύψαμε ότι το σχολείο μας διαθέτει αρκετούς μαθητές με αναπάντεχο καλλιτεχνικό ταλέντο!

Πιο συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο που αναφέρεται στην Αναγέννηση (Renaissance) για τη Β’ τάξη[3] και στον Vincent Van Gogh για την Α’ τάξη, οι μαθητές μας, σύμφωνα και με το ΠΣ-ΓΛ, εξασκήθηκαν στην κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου και στη διάδραση προφορικού και γραπτού λόγου. Δηλαδή παρακολούθησαν σχετικά βίντεο, τα σχολίασαν, συζήτησαν για αυτά που άκουσαν και είδαν, διάβασαν τα σχολικά κείμενα, περιέγραψαν τους πίνακες που απεικονίζονται στο σχολικό εγχειρίδιο, εξασκήθηκαν και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους πάνω στην τέχνη, ασχολήθηκαν με τα γραμματικά φαινόμενα και ανέλαβαν ως project την γραπτή περιγραφή κάποιου έργου τέχνης της εποχής, την παραγωγή/ δημιουργία του ή και τα δυο (στην αγγλική γλώσσα).

Εκ του αποτελέσματος, φάνηκε ότι αρκετοί από αυτούς διαθέτουν ταλέντο στη δημιουργία εξαίρετων έργων τέχνης! Αποφασίσαμε λοιπόν να παραθέσουμε κάποια από αυτά, όπως τα επέλεξαν οι ίδιοι οι μαθητές.


[1] Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην. Κ. Δελημπανίδου, σύμβουλο των εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας για το επιμορφωτικό σεμινάριο VISUAL LITERACY AND ΑRT IN THE EFL CLASSROOM (2021)

[2] Από την «Αξιοποίηση των Τεχνών στην Εκπαίδευση» https://www.edivea.org/uploads/4/1/3/8/41385385/9.texnes.pdf

[3] Συμπεριλήφθηκαν και έργα μαθητών της Γ’ τάξης που διδάχθηκαν το συγκεκριμένο κεφάλαιο φέτος, εφόσον δεν το είχαν διδαχθεί την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Πρόγραμμα υποδοχής για την ενημέρωση των γονέων

Οι γονείς και κηδεμόνες που επιθυμούν να ενημερωθούν για την επίδοση των παιδιών τους θα μπορούν να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου κατόπιν ένδειξης αρνητικού selftestή rapidtestή πιστοποιητικό εμβολιασμού (ή δήλωσης επισκέψεως στο edupass.gov.gr μία μέρα πριν).

Υποβολή Αίτησης-Δήλωσης υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2022

Οι υποψήφιοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πρέπει να υποβάλουν στο Λύκειό τους Αίτηση-Δήλωση υποψηφιότητας συμμετοχής στις εξετάσεις αυτές.

Η προθεσμία για φέτος ορίζεται από Τετάρτη 1-12-2021 ως και Δευτέρα 13-12-2021 για όλους τους υποψηφίους που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Επισημαίνεται ότι η ανωτέρω προθεσμία είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της δεν γίνεται δεκτή καμία Αίτηση-Δήλωση.

Ο υποψήφιος (μαθητής ή απόφοιτος) μπορεί να προμηθεύεται την Αίτηση – Δήλωση που αναλογεί στην περίπτωσή του είτε από το διαδίκτυο, είτε από το Λύκειό του. Στη συνέχεια  θα συμπληρώνει την Αίτηση – Δήλωση σύμφωνα με τις οδηγίες που αναγράφονται στο έντυπο και θα προσέρχεται στο Λύκειό του, για την οριστική ηλεκτρονική υποβολή της. Στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας www.minedu.gov.gr, στο σύνδεσμο ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, αναρτώνται τα κατά περίπτωση υποδείγματα της Αίτησης-Δήλωσης και οι σχετικές εγκύκλιοι που περιγράφουν πλήρως τη διαδικασία και τα αναλυτικά δικαιολογητικά για κάθε κατηγορία υποψηφίου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, μαθητής ή απόφοιτος).